Palm tree lover

Olaszország, Szicília 2023

2023. november 01. - Palm tree lover

A szeptember a szülinapok hónapja, mindkét törp 10 nap eltéréssel ekkor született. Még a legnagyobb lezárásos Covidban is úton ünnepeltük Emma első születésnapját, ezért most Emil is erre számíthatott.
             Olaszország mindig is a szívem csücske volt, már hiányzott az életérzés, ezért Szicíliát választottuk. Pontosabban Szicília felét, a nyugatit, egyszer még visszatérünk vulkántúrára és a többi északi sziget túrájára, ha mindkét bébi nagyobb lesz. Most 10 nap alatt bejárjuk a nyugati, kicsit a déli részeket, így bőven belefér az időbe a szálláson pancsolás is.

2023.09.20.

Délelőtt még mindenki tette a dolgát, előre is rárajzoltuk Emil magasságát a falra, kapott ajándékot, hogy azt ne kelljen elcipelnünk. Este 7-kor indult a repülőnk. Azt hittük, hogy így tuti alvás lesz legalább a fele, de nyilván a mi gyerekeink sosem alszanak. Elhangzott néhány fura mondat, például "Emil, ne kend a bácsira a babacsintát!", "Emma, ne nyalogass már mindent!", de alvás csak hosszas szenvedés után csak Emilnek sikerült az utolsó negyed órában. Kicsit túlingerlődött a drágám, megint ő szórakoztatta a repülő összes utasát.
Fél 11 körül értünk a szállásra, még pótvacsoráztunk, az este nagyon elhúzódott.

2023.09.21. Palermo, szülinap

Reggel kivételesen nem 6-kor keltünk, 8 körülig nyugi volt. A szállásunk csodás, belülről nem nagy szám, kicsit régi stílusú vidéki házacska, de a kert valami fantasztikus. Rengeteg növény, függőágy, sütögető hely, medence. Csempe díszíti belül is, kívül is, imádom, mondtam már? Imádom a csempét! Délelőtt még a hozott kaját pusztítottuk el. Egyrészt mert este nem volt idő a boltba menni, a tanya körül meg semmi nincs, másrészt Emma frissen felfedezett gluténérzékenysége bonyolítja innentől az életünket. Ezért is volt szívfacsaró, amikor a házibácsi beállított 3 darab, még meleg ajándék croissanttal.

Világítótornyot néztünk volna elsőnek (Faro di Capo Gallo), de az egész domboldal leégett, a tornyot pedig összefirkálták és szét volt rombolva, totál felesleges út volt. Ez az adag kaktusz legalább mutatós:mondello_3.JPG             A sikertelenség után Mondelloban álltunk meg egy italra, megettük a croissant, Emmát nem nagyon zavarta, a csokis keksz jobban tetszett neki. A croissant pisztáciás, roppant a cukortól a teteje  pihe-puha tészta, mesés, bele tudnék fulladni.mondello_6.JPG             A döglesztő meleg hamar elzavart minket a partról. A Palazzina Cinese akár szép is lehetne, ha nem hagynák teljesen lepusztulni. A fafaragott mintákért még mindig odavagyunk, de ezt leszámítva cseppet sem volt izgalmas, a kert is sokkal, de sokkal gondozottabb is lehetne. Spanyolország után persze vannak elvárások…

palermo_51.jpg             Mire odaértünk a Giardino Inglese közelébe, a törpök már elaludtak. Gyorsan benéztem, hogy oda sem érdemes családosan bemenni, épp átépítik. Az alvás alatt beszereztünk néhány croissant egy No Gluten Bakery nevezetű helyről. Ha valakik, az olaszok aztán tuti értenek a gluténmentes pékárukhoz is. Eddig csak olyanokat ettünk, amik sokkal keményebbek voltak a fehérlisztnél, délután megkóstoljuk mit lehet gluténmentesen kihozni. Mégsem maradhat ki a croissant élményből, ez mégis Olaszország, nem lehet csak húson meg zöldségen élni.
             A nagy bevásárlást már Emmával ketten intéztük, be kellett szerezni a mascarponét és a többi hozzávalót Emil tortájához. Kisebb idegrohamot kaptam, mire kibogarásztam, mi a gluténmentes, nem volt külön helyen, hanem mindenhol szétszórva. Biztos hozzá fogunk szokni, de most egyelőre még szétfolyik tőle az agyam.
             A szálláson pancsoltunk egy nagyot, Emil nagy sebességgel négykézláb belement a vízbe, nem zavarta, hogy időnként letüdőzi. Megnéztük a kerti játszóteret is, a csúszdának már a látványától is tetanuszt kaptam, annyira régi és rozsdás volt, inkább hanyagoltuk a témát.partifico_5.JPG             Nekiláttunk a lufi fújásnak, az ünnepeltet nem hoztuk a közelbe, jól lepődjön majd meg. A torta babacsintákból állt, banános-mascarpone krémmel. Ilyenkor nagyon hiányoznak az otthoni edényeim, három lábasba odaszenesítettem a tésztát, mire összejött egy nyamvadt tortácska. A tulajdonosának így is nagyon tetszett, elfalatozgatta lassan, telekente még a haját is.

partifico_14.JPG             Az este izgalommal telt, az 5-10 km-re lévő hegyen erdőtűz keletkezett, sorra repültek felettünk a tűzoltó helikopterek. Egy autópálya elválasztott minket, a tűztől nem féltünk, de ha megfordulna a szél, a füst miatt bármikor nagyon kellemetlen lett volna.

2023.09.22. Egadi-szigetek

Reggelre a tűz nagyrészét eloltották, mégsem kell minden értékünket magunkkal vinni napközben. Később mentünk volna hajózni, de rossz időt mondtak, ezért előre hoztuk. Trapaniba autóztunk a kikötőbe, ahonnan az Egadi-szigetekre kirándultunk. Favignana szigetére egy órát hajóztunk, szinte repültünk az óriás hullámokon. A városban 3 óra szabadidőnk volt. Először pisilés miatt kellett egy vendéglátó helyre betérni, aztán a következőbe meg egy fagyiért, hogy elkerüljük az összezuhanást, mert az előző helyen csak vérnarancslé volt narancslé helyett. Véletlenül egy olyan cukrászdát találtunk, ahol szebbnél szebb dolgok voltak gluténmentesen, de a kisasszony megelégedett csokifagyival, ostya nélkül. Mi azért kipróbáltuk a cannolit és a pisztácia fagyit. Egyszerűen nem értem, hogy lehetnek az ízek ennyire intenzívek. Megkóstolod és végigjárja a tested, nemtom miért nincs halálosan elhízva az összes olasz. Eszünk azért normális kaját is, kismajmoknak a banán állandó táplálék, de a desszert ügyek érdekesebbek:

favignana_4.jpg             Sétálgattunk a városban, nézegettük a csempe mintás ruhákat. Valahogy el is ment az idő, egy kertben még bújócskáztunk, amíg Emil aludt fél órát.

favignana_6.jpg             Favignanát körbekerültük hajóval, és aki nem birtokolt 2 gyereket is, úszkálhatott a 6-7m mély türkizkék vízben. Nézegettük a halakat, sirályokat, de azzal biztattuk magunkat, hogy megállunk egy következő szigeten is, ott azért nagyobb lesz a mozgásterünk. A hajón kaptunk tésztát ebéd címszó alatt, majd Levanzo felé vettük az irányt. Szomorúan hallgattuk a hírt, hogy bizony a nagy szél miatt nem tudunk kikötni, helyette inkább még egy helyen úszunk. Ekkor már szörnyen nehéz volt lekötni az utódokat, az olasz üres fészek szindrómás asztaltársaink mindent bevetettek szórakoztatásukra. Szerencsére Emilt cseppet sem zavarja, ha valaki kikapja a kezemből és furán bugyog neki. Ekkor már én sem akartam leharapni a kezét senkinek, örültem minden segítő szándéknak.

levanzo_1.JPG             Nagy nehezen visszaértünk Trapaniba, nem viselte meg a hajó népét a kaja, a bor és a nagy hullámok kombinációja.  A kocsiban mindketten elaludtak este 6-kor, túl sok volt ez az inger egyszerre. Most pár évig biztosan nem hajózunk. Az autópályán hazafelé a két oldal közti növény is égett, ami reggel még nem. A tűz is átterjedt másik hegyre, reménytelen harcot vívnak ekkora szélben és hőségben.

2023.09.23. Faro di Capo San Vito, San Vito lo capo

Már megérkezésünkkor hallgattam, hogy olyan, mintha egy egér cincogna, beszorult volna valahova. Gondoltam hülyeség, biztos csak a szél fúj valamit. Harmadik napra már több volt, mint gyanús, minimális kereséssel meg is találtuk a ragasztóba szorult állatot. Írtunk rögtön a házigazdának, megkaptuk, hogy mindig be kell csukni a szúnyoghálót, látták, hogy nyitva hagyjuk. Most épp autókázunk, remélhetőleg eltűntetik, mire hazaérünk…
             A világítótoronynál (Faro di Capo San Vito) már esett az eső, nyilván mégis csak nyaralunk, mindenhol erdőtűz van, de azért a csapadékot is bevonzzuk. Ez már mutatósabb darab volt az előzőnél, megáztunk, de legalább meleg volt és meg is száradtunk.

Volt egy kisebb szenvedés, hogy mit is együnk, aztán egy palacsintázó mellett döntöttünk, ahol volt gluténmentes sós palacsinta is. Jól megpakolták hússal az összeset, az enyémen pisztácia peszto és speck sonka volt, nem telhet el nap pisztácia nélkül. A gluténmentes elég fura állagú volt, de fogyott belőle mennyiség, a gomba részét pedig Emil kifalta. Kiscsávó tud enni, falta a darálthúsos palit, mint kacsa a nokedlit.
             Kisütött a nap, strandolás következett. A part amúgy nagyon szép fehér homokos türkizkék tengerrel. 10 perc alatt mindenünk telement homokkal, ahogy öregszem, egyre kevésbé bírom ezt. Emmának nagyon tetszett az óriási homokozó,  amely kivételesen nem égetett, homok angyalt csinált, zacskóval hordta oda a vizet a tengerből. A vízben gyorsan halálra fagyott, ami jól is jött, mert újabb szürke felhők gyülekeztek. Végigsétáltunk a kuszkusz fesztivál forgatagán, betankoltuk a napi fagyit, majd a szállásra mentünk.san_vito_lo_capo_13.JPG             Az eső eloltotta a tüzet, az egerek eltűntek, elektromos egérriasztók védték a házikót.

2023.09.24. Capo Bianco, Stair of the Turks, Aggrigento

Palermo és a szállásunk közelében esős napot jósoltak, ezért egészen délre, a török lépcső és Agrigento környékére autóztunk. Másfél órás utazás után elértünk a Capo Bianco fehér szikláihoz, ami leginkább drónnal volt látványos, de egy csodás sétaút is vezetett a tenger mellett. Láttunk elvonulni vagy 50 lovat, terelgettük a birkanyájat, vadásztuk a gyíkokat. Kisasszony annyira beleélte magát a futásba, hogy jól eltaknyolt és felhasította az ínyét. Ez az egyik legnagyobb félelmem, hogy szétzúzza a fogát, ráadásul egy idegen országban, csodás. Emilt sem etettük soha péppel, de akkor most Emmát igen…

capo_bianco_12.JPG             A török lépcső két kilátópontjánál még aludtak a drágák, de aztán felkeltek, amikor lesétáltunk a partra. A homok pont annyira volt vizes, hogy könnyedén lehetett rajta cipővel sétálni, de aztán csak sikerült zoknival is megsimogatni a hullámokat a sziklákon ugrálás közben. Mucikának nagyon tetszett a homok, víz és sziklák összessége, az orkán erejű szél sem zavarta. Még a parton felfelé menet is azt mondta, kár, hogy elfogytak a lépcsők. Mindenképp érdemes lemenni alulról is megnézni, roppant látványos egy partszakasz:

stair_of_the_turks_16.JPG             Kinéztük a La Trizzera éttermet, ahol elvileg minden pizzát készítenek gluténmentesen, és tényleg. A miénk igazi vékony olasz tésztás volt, az övé kicsit vastagabb de így is nagyon puha, evett is belőle rendesen, nem volt semmiféle mellékíze.
             Már 4 óra környékén jártunk, de ha már ennyit utaztunk, nem maradhatott ki a Templomok Völgye Agrigentoban. Egyikünk sem nagy történelem rajongó (sőt…), bunkón hangzik, de csak leomlott sziklákat láttunk, de így is jó volt ott a növények közt sétálni. Emma is lenyomta a több kilométert, pedig a nap folyamán már nagyon sokat mentünk.

Hosszú volt az út hazafelé, 8 környékén értünk vissza. Kicsit későre nyúlt a lefekvés, de tartalmas kis napot zártunk.

2023.09.25. Sciacca, Selinunte

A környéken nem létezik a szemétszállítás, nekünk kell kocsiba rakni és elvinni a hulladékudvarba. Szelektíven gyűjtik a szemetet, mindenki fogja a kis zacskóit és elviszi a kijelölt helyre. Eldobált szemét van mindenhol, de a helyzet bonyolultságához képest nem vészes, bár még nem voltunk Palermo belvárosában. Ismét esőt mondtak a közelben, ezért a második legtávolabbi célpontunkhoz utaztunk. Sciacca a zománcozott kerámia gyártásáról híres, több helyi kézműves árulja a termékeit pici boltokban, az utcákat is csempék és vázák díszítik. Panorámás parkolóban álltunk meg, egy frissítő ital után neki is láttunk a város felfedezésének. Itt is minden olyan volt, hogy akár szép is lehetne, ha nem lenne ronda. Fotókon be lehet mutatni a várost cukimuki dekoratív színes kerámiásnak, valójában nagyrészt gondozatlan, romos és szegény. Ez már nagyon Dél-Olaszország, a turista részekkel sem foglalkoznak semennyit sem. Emma meglehetősen jól bírja, le-fel ugrált a lépcsőkön, el sem fáradt a hegymenetben. Végtelen energiája a van a kiscsajnak, csak valahogy fel kell szabadítani belőle. Az egész városban vagy egyáltalàn nem nyitottak ki a gluténmentes helyek hétfőn, vagy csak este 6-kor, ezért próbáltunk valamit vadászni. Szereztünk egy sonka-szalámi-sajt tálat, ami egészen tetszett az alanynak, a mi pizzánkat kissé túláztatták oliva olajjal. Emil mindenből evett egy kicsit, neki minden megfelel.

sciacca_37.JPG             Szelinosz romjait már szemerkélő esőben kezdtük nézni, aztán jött a szélvihar is és végleg elzavart minket.selinunte_1.JPG

2023.09.26. Mazara del Vallo

A szállásunk környékén már nem csak eső, hanem hideg is volt, a 18 fokban nem nagyon tudtunk mit csinálni. Ismét délebbre utaztunk, ami eredetileg nem volt tervben, de a megfagyás helyett a 26 fokot és napsütést választottuk, így mentünk Mazara del Valloba. Ez is olyan város, ami nem nagyon ébred fel este 6 előtt. Egy kávézóban feltöltődtünk energiával, de a boltok zárva voltak, a városnak teljesen kihalt hangulata volt. Az arab negyed kifejezetten lepusztultnak tűnik, de a tengerparti pálmafás sétány hangulatos. Szedegettünk kagylókat, aztán szomorúan észleltük, hogy az előre kinézett gluténmentes kaját is áruló étterem az internettel ellentmondóan még mindig nem nyitott ki. Visszafelé indultunk inkább, de nagyjából az összes étterem este 6-7 körül nyit ki. Monrealban találtunk volna egy helyet, de sehol nem sikerült leparkolni és olyan eső esett, hogy 5 másodperc alatt szétáztunk volna. Az olaszok egyáltalán nem ismerik a vízelvezetés fogalmát, hozzájuk képest a 18. kerület nem is rossz. Pedig egy hegyen nem kéne sokat tenni, ha nem lenne támfal az út mellett, lefolyna a víz… Ráadásul olyan szűk és meredek utcákból áll ez a kisváros, amúgy is lehetetlen vezetni, szakadó esőben teljesen reménytelen. Ebbe az étterembe sem értünk oda időben, fél 4-kor elmennek sziesztázni. A gugli is rosszul tudta, hogy a Trinkhaus mikor van nyitva, ezért beletörődtünk, hogy főzünk a szálláson sajtos-paradicsomos tésztát, eszünk hozzá husit és gyümölcsöt. Legalább olcsón kijövünk.

2023.09.27. Riserva dello Zingaro

Végetértek az esős napok, a Zingaro Nemzeti Parkba kirándultunk. A déli részen léptünk be, egy jegy megvétele után mindenkinek annyi ideje van, amennyit csak szeretne. Nekünk nem volt különösebb célunk, megyünk amíg bírjuk, pontosabban fele addig, mert vissza is kell jönni. A teljes távolság 7 km és visszafelé is ugyanott kell jönni még 7-et, nem lehet levágni, vagy körbe rövidíteni. Sehol sincs egy árnyék, a szeptember végi visszafogott 27 fok is halálos a sziklákon felfelé menetben. Az első öblöt hamar el lehet érni, a következőig viszont jó sokat kell menetelni, megállni sem érdemes a tűző napon. 2,8 km-nél úgy döntöttünk, hogy elég lesz, a kopár növényzet se nagyon változik, a tenger szép, de nincs annyi látnivaló, hogy tovább menjünk. A Cala Berrettánál lementünk a tengerig, ugráltunk a sziklákon, kicsit pihentünk és felfrissültünk. A visszaút kellemesebbnek bizonyult, az odafelé emelkedő lejtővé változott. Emma nagyon profi volt végig, gond nélkül lenyomta a majdnem 6 km-t a melegben. Emil nem bír meglenni ébren hordozóban, durva bicepsz edzés volt. Visszafelé szerencsére elaludt és akkor már hagyta magát hátizsákba rakni. A plusz 10 kilócska se kevés túrázás közben, de mégis könnyebb törzsizmokkal tartani. A bejáratnál van egy büfékocsi, pofátlan áron árul hideg innivalókat, mégis mindenki letámadja, a kocsiban felforrt víz nem túl frissítő.

zingaro_43.JPG             Elfáradtunk, ezért nem nézelődtünk Scopelloban, csak vettünk estére kajcsit és visszatértünk a szállásra. Útközben csekkoltunk egy gluténmentes helyet Alcamoban, de annyira késelős kinézete volt, hogy inkább meg sem álltunk.

2023.09.28. Cefalú

Keletről is elvonultak a felhők, Szicília egyik legturistább helye következett: CefalúMegálltunk a város szélén egy parkolóban, onnan sétáltunk a parti strand mellett. Strandkendő- és kelj fel pingvin árusok mellett haladtunk el, utóbbinak felnőtt létünk ellenére nem sikerült ellenállni. Kicsit mondjuk bedobáltam volna a pingvinjeit a tengerbe, amikor már vettünk egyet és odanyomkodta Emilnek, hogy vegyünk neki is. Szerencsére Emma sem az a követelőzős fajta, Emil főleg nem ébredt ennyire a tudatára. Beléptünk a sétálóutcára, a Cannolí helyen megálltunk egy napindító kávéra és sütire. Emmának is kaptunk gluténmentes cannolit, nagyon vigyorgott, hogy rendes sütit kap. Aztán annyira egyáltalán nem jött be, a felét meghagyta, nem tetszett, hogy pisztáciát szórtak rá. Azt mondta, a kakaós csigát jobban szereti. Sebaj, nekünk könnyebb dolgunk van, a cannoli természetesen így is elfogyott. Láttunk sok szuvenír boltot, lefotóztuk magunkat a mólón, aztán inkább árnyékba siettünk. Kiscsajszi kapott egy ruhát, azt mondta ez a legjobb része a nyaralásnak. A dómnál megálltunk pótolni a folyadékot, aztán mire bementünk volna megnézni, a freskók is elmentek sziesztázni. Végignéztük a színes kaspós utcákat, ebédidő következett. A Find me glutenfree alkalmazásban kinéztem egy éttermet, ami még nyitva volt fél 4-ig. Az elegancia szintjét nem jelzi az app, rá is kereshettem volna, de örültünk, hogy van aki dolgozik ebben az időben. Betértünk a kiöltözött pincéres étterembe, Emil békésen aludt. Kaptunk külön normál és gluténmentes kenyeret is, Emma már ekkor telefalta magát a friss, ropogós zsemlével. Pedig minden ételt készítenek mentesen is, egy isteni besameles, darált húsos pennét kapott, amit nyilván nagyobb részt mi ettünk meg. A mi adagunk nagyobb is lehetett volna, de annyira tökéletes volt az ízkombináció, hogy így is megérte. Emil közben felébredt, időközben kimenekültem vele, mielőtt leránt valamit az asztalról. Mire megebédeltünk, kinyitott a dóm, körbejártuk a tornyát is. Egy búcsú nasira betértünk visszafelé a Cannolíba, Emma csak egy csokifagyit kért, pedig minden mentest választhatott volna: croissant, gofrit, briósban fagyit. Persze ha normál helyre megyünk, akkor nem elég a fagyi, reménytelen kitalálni.

2023.09.29. Palermo

Bemerészkedtünk Palermo belvárosába, a botanikus kerttel kezdtünk (Orto Botanico). Ez még viszonylag a külső részen helyezkedik el, de ide is az megy csak, aki profi szinten vezet. A kert csodás, tele minden olyan növénnyel, amit otthon én 1-2 hónap alatt elpusztítok, addig is csak vegetálnak szerencsétlenek. Felkutattuk a parafát, sárkányfát, kávé cserjéket, pomelot, fotózkodtunk óriás fikusz fákkal. A kávézó is nagyon hangulatos, Emil közben mászott a porban, találkozott egy babacsajjal.

A kerttől nem messze találtunk egy Zero glutine life helyet, ami rajta sem volt egyik térképen sem. Adnak pizzát, sós- és édes péksütiket, tök jó, hogy itt ennyi ilyen bolt van. Ezt követően a kicsi autókával beküzdöttük magunkat az őrületben a pályaudvar mellé, ott sikerült egyből leparkolni. Gyalogosan és rollerrel indultunk a katedrális felé. Egyből a legmultikulturálisabb városrészbe botlottunk a kínai-arab boltok mentén. A Mercato di Ballaro piacot mindenképp szerettem volna érinteni, ezért letértünk az élettel teli utcáról, aminek még nem is volt annyira Palermo kinézete, mint amiről mindenki beszélt. A belsőbb utcáknál már megjelent a rengeteg szemét, romos házak, egy lovat is ott mostak a betonrengetegben. Emma a legnagyobb természetességgel kérdezte, hogy a járdán ember, kutya, vagy ló kaka van? Én kaptam némi kultursokkot, nem igazán tudtam válaszolni. A piac közeledtével már éreztük az utcai kifőzdék "illatát", éreztük füstjét. Ha csak ketten lettünk volna, lehet, hogy jelentkezünk egy akut gyomorrontásra, egész érdekes kaják is voltak, ki sem tudtuk találni, mi micsoda. Bizarr látvány volt a légy legyező készülékeket látni a nyers, sütésre váró polipok mellett, de egész sok ember falatozott az asztaloknál, ennyien tuti nem kapnak szalmonellát. A kifőzdék mellett helyet kaptak a zöldségesek, gyümölcsfacsarók, ruhaboltok és egyéb kacat árusok. Otthon hetek óta vadásszuk a mediterrán mintás viaszos vászon terítőt, itt találtunk megfelelőt. Kiscsajszi a második ruháját is kinézte, tényleg nem tudom mi lesz tinédzser korában, annyira csaj, hogy borzasztó, én meg örülök, hogy nem mindent magamnak vadászok. Lehetne nemet mondani, csak még nem jöttem rá, hogyan. Kikeveredtünk a piacról egy még durvább környékre, mindenféle elektronikus berendezéseket pakoltak a házak elé, aztán már turistákat is alig láttunk a szemét kupacok között. Ilyen durva helyen még Marokkóban sem jártunk, ott sem a saját ürülékükben élnek.

palermo_93.jpg             Eliszkoltunk a turistább környékre, arról nem volt szó, hogy ilyen út vezet a piacra. A katedrális környéke már ismét európai. Átsétáltunk az óriás pálmák közt, megálltunk egy italra a katedrális tövében. Emmának próbáltuk bemutatni a pisztáciás jégkását, nem sok sikerrel, de legalább több marad nekem. Felmásztunk a templom tetejére, remek kilátás tárult a városra és a környező hegyekre.

palermo_46.JPG             Még elsétáltunk a Piazza Pretoriára, ahol jól nem is szökött a kút, de legalább a vizelet szag megmaradt az egész városban. Az autóhoz visszafelé már tudtuk, merre nem kell letérni az útról, gyorsan elhagytuk Szicília Borsodját.

2023.09.30. Trapani, Erice

Utolsó egész napunkra Trapani maradt, a sólepárlók érdekeltek a leginkább. Egy családé a lepárló, a múzeum is, az egyik testvér nagyon lelkesen mesélt, hogyan tette tönkre a nagyapja térdét a sórakodás. Hasznosabb lenne, ha valami információs táblákat is kiraknának, interaktívan ki lehetne próbálni a dolgokat. Így nyilván személyesebbnek tűnik, de gyerekkel kevésbé hallgatható ez a beszédtempó. Körbesétáltuk a tavakat, a különböző töménységű és mélységű tavak a barna, vörös és kék minden árnyalatában játszottak.

Trapani belvárosa elég felesleges kör volt, nehezen, de megtaláltuk a két utcát, ahol egyáltalán érdemes sétálni. Pizzázóban ebédeltünk, gluténmentes margaritát is rendeltünk, aminek a drágaság lerágta a tésztáját, a sajtot meghagyta nekünk, de így is el kellett csomagolni a felét. Lécci, ha valakinek van tippje egy 4 éves étkezésének javítására, ne tartsa magában, mert én már megőrülök, tök felesleges bármiféle ételt rendelni neki, ha úgyis csak belepiszkál. Főleg így, hogy miatta ülünk direkt olyan étterembe, ahol ő is kaphat majdnem bármit, mi sokkal változatosabbakat is ehetnénk. Abban reménykedek, hogy mindent leutánoz rólunk, az evéssel is előbb-utóbb eljutunk erre a szintre.
             A 10 nap egyik legjobb városa Erice volt, ahova felvonóval mentünk. Kiszállásnál érződött, mennyire magasra jöttünk, a levegő hűvös lett. Egy cuki hegyi városkáról van szó, kő házakkal, csempe díszekkel, szuvenír shopokkal és vendéglátó helyekkel. Nem túl babakocsi kompatibilis, de a mi legolcsóbb járgányunk már a második gyereket szolgálja ki a világ végén is. Majdnem kaptunk gluténmentes sütit, de az pont elfogyott, a cannoli meg nem felelt meg, ezért csak mi felnőttek fogyasztottunk pisztáciás csodákat: pisztácia krémmel kikent pohárba raktak kávét, aminek az oldalára pisztácia darabokat is tapasztottak. Ízre nem volt olyan izgi, de fotón jól mutat. Elsétáltunk a várig, a kilátásig. Itt már áramlott a felhő az utcákon is, a törpök felvették második rétegnek a cserepólójukat. Kilátást nem találtunk, csak dekoratív felhő mozgásokat. Nem kellett time lapse felvétel ahhoz, hogy látszódjon a pára vonulása a videón. Visszafelé sietőre fogtuk, egyre hűvösödött és szürke lett minden. A felvonóból már láttuk, ahogy az egész hegy ködbe borul.

2023.10.01. Grotta delle Colombe, Borgo Parrini, Monreale

Összecsomagoltunk, minden cuccunkat az autóba raktuk és elindultunk az utolsó napunkra, csak este fél 8-kor indult a gépünk.
             A Grotta delle Colombe a hét folyamán került a listámra. Az instagram felhozott egy videót róla, gondoltam, ha van időnk megnézzük, csak 3 km-re van a szállásunktól. Az biztató volt, hogy fizetős a parkoló, akkor nem csak mi járunk errefelé. A sétaút katasztrófa, szemetes, nagy kavicsos, keskeny, papír fecnikre írnak nyilakat, ráadásul rossz irányba. Egy parti leomlott lépcsőre azt hittük az az a hely, aztán szerencsére még tovább kellett menni. Rajtam kívül a család többi része el sem jutott a célpontig, nem akartunk a tengerbe zuhanni az omladozott törmelékes sziklafalon, gyerekkel. Próbáltam drónozni, de féltem a sziklában fészkelő madaraktól, nem akartam, hogy letámadják a gépemet. Lefotózni sem sikerült értelmes módon, pedig végülis szép hely, csak egyáltalán nem olyan romantikus, mint a videóban.

grotte_delle_colombe_8.JPG             Borgo Parrini is zárójeles volt az útitervben, de volt időnk célba venni. Nincs ott semmi, egy utca az egész város, de annyira jól megcsinálták Gaudi stílusban, totál turista látványosság.

borgo_parrini_20.JPG             Egy óra alatt kipipáltuk, aztán visszatértünk a hegyi városkába, Monrealeba. Ledobtuk egy közkukába a szállásról hozott szemetet, mert a hulladékudvar vasárnap nincs nyitva, ott meg a házirend szerint nem hagyhattuk. A katedrális csak 2-kor nyit ki vasárnap, ezért volt időnk az összes gluténmentes helyét körbejárni. Csak egy kicsit paradicsomoztuk halálra a fehér terítőt, aztán a lapátolt csokifagyit sem sikerült kulturált módon elfogyasztani. Azért menő, hogy megint tudott tölcsérből enni. Olaszországban is találtunk kergetnivaló galambokat, már majdnem eltelt egy nyaralás futkározás nélkül. A katedrális geometrikus mozaikjaiért rajongtunk, csak az arany óriás freskóktól vert ki a víz. Ennek a tornyait is körbelépcsőztük, benyomtunk egy utolsó óriás cannolit, majd végre mehettünk a reptérre.

monreale_16.JPG             Emil végigcsajozta a repülőutat, 8 óra volt mire elindultunk, de már megszokhattuk, hogy a mi gyerekeink alvásidőben sem alszanak.

Összefoglalás

Szicília Olaszország legdélebbi területe, ez  érződik is mindenen. Egy szegény részről van szó, sok helyen omladozó házakkal, gondozatlan, gyomos terekkel. A turizmusból sokkal többet is ki lehetne hozni, nem értettük miért nem építik ki a dolgokat, szednek belépőt, hoznak létre látogatóközpontokat. Szicíliáról minden embernek él a fejében egy kép, ami valahol ott is van a szigetben, de a valóság sokkal közönségesebb. Persze erős az összehasonlítási alap, a tavalyi Andalúzia mellett nehéz labdába rúgni. Ott is alig van természetes növényzet, szinte már sivatagi a klíma, mégis tele van zöld parkkal, szökőkutakkal. Itt hasonlót sem találtunk, a nyugiparkok fogalmát nem ismerik.
             Ami viszont tényleg olyan, ahogy az ember elképzeli, az a gasztronómia. Pizzák, tészták, kenyérfélék, mindegyik annyira puha, megkóstolod és nem érted, hogy csinálják. A sütik, úristen, jó hogy nem itt élünk, halálosan elhíznék egy hónap alatt. A pisztáciát mindenbe belecsempészik: édességekbe krémként, sós pestoként a tésztákra, még a felvágottakban is pisztácia darabok vannak. Nem sokszor ettünk igazi étteremben, gyerekkel kétszer meggondolja az ember, pláne kettővel, pláne gluténérzékennyel, de így is 10 napig kényeztettük ízlelőbimbóinkat. A kávé is a leggagyibb büfében is tökéletes, pont az a falatnyi erős pörkölésű presszó, amit a legjobban szeretünk.
             Angolt kevés helyen beszélnek, de legalább activityből is elég rosszak. Szerencsére a legfontosabb dolgokat tudjuk olaszul: due caffé per favore, un cornetto/cannolo per favore, senza glutine, grazie, Buongiorno.
             A vezetés katasztrófa, senki nem indexel, nem tartja a sávját, senkit nem érdekel kinek van elsőbbsége. A gyalogos nem számít, csak erővel lehet átmenni a zebrán is.

Utazás 2 gyerekkel - 1 és 4 évessel

Étkezés

Emmát már az előző utunknál lezártam, de most új fejezet következik a család életében: 2-3 hete kiderült, hogy gluténérzékeny. Egészen addig nem érti az ember, miért kell ráírni még egy szalámira is, hogy gluténmentes, nyilván az a hús. Ha viszont erre figyelni kell, kiderül, hogy mindenhez lisztet adnak. Amíg otthon eszünk, ez cseppet sem gond, eleve sokszor eszünk zöldség alapú tésztát, pékárut pedig keveset. Viszont ha valahova megyünk, márpedig még egy egyszerű hétvégén se sokat vagyunk otthon, akkor nagyon nehéz olyat találni, amit az extrém válogatóssággal megeszik. A gyerekmenük ( rántott hús, húsleves, tészta) kiesnek, húst zöldséggel ehetne ***, de ott még nem járunk, hogy azokból mennyiség fogyjon. Olaszországban meg aztán el sem tudtuk képzelni, hogy lehet ezt megoldani, a tészták, pizzák, croissantok és egyéb fehér lisztes finomságok országában. " Szerencsére" elég sok embert érint, az olaszok külön mobil alkalmazásban (AIC Mobile) teszik hozzáférhetővé térképpel azon helyek listáját, ahol gluténmentes ételeket lehet fogyasztani. Elvész a randomitás, hogy csak úgy beülünk egy szép helyre és eszünk amit csak megkívánunk, de megoldjuk, így nem kell lemondani semmiféle kajáról. Kicsit más íze van a kukorica, rizs vagy bármi más lisztnek, de ezekkel is nagyon ízletesen lehet sütni. Legalább kitágul a látásmódunk, még tudatosabban táplálkozunk. Ebben az országban nem kell keresgélni, más már megtette helyettünk, legközelebb meg gyúrunk a hús és bármi más köret fogyasztásra. A szieszta idővel persze nem árt számolni, 2-3 között bezárnak az éttermek és csak 7-kor nyitnak ki legközelebb, vagy csak kizárólag este nyit ki, amikor nekünk már fürdés és alvás következik.
             Emilnek egyelőre bármi jöhet, nem is értem hogy fér bele ennyi kaja.

***: azóta fel lettünk világosítva, hogy a rizs hússal egyáltalán nem számít gluténmentesnek, a fűszernek, az elkészítési körülményeknek, mindennek annak kell lennie

Alvás

Emil annyira Buddha bébi, hogy tud utazni a kocsiban úgy, hogy csak néz ki a fejéből, pláne mióta megfordult az ülése és ki is lát. Nem tudom hogy, de mindig kijön a napi alvásmennyiség, többféle eloszlásban, de mindig 12 óra körül alszik. Előfordul olyan, hogy már nagyon álmos és túlingerlődik, de Emma sem tud egy helyen 2-3 óránál tovább lenni, ezért kocsiba pattanunk és altatni sem kell. Éjszaka csak testközelség kell és már egészen kipihenten ébred mindenki. Úgysem fog 18 évesen is velünk aludni.

Közlekedés

Emmával most roller jött a bőröndben, kicsit kevesebb helyet foglal, de a sétára is gyúrunk, jövőre már nem akarok ilyen hülyeségeket csomagolni. Az óriás túrákról pár évig még lemaradunk. Emilnél a babakocsi/ bicepsz módszer válik be, a hordozó már altatáshoz sem menő, nem is tudom minek hoztuk, a mellkason lihegős idők örökre véget értek.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.