Palm tree lover

Kuba 2018 - Utazás előtti tudnivalók

2018. február 14. - Palm tree lover

Utazás előtti tudnivalók

A többi részt itt olvashatod el:

Utazás előtti tudnivalók 1. rész - Havanna 4. rész - Cienfuegos, El Nicho
Érdekeségek Kubáról 2. rész - Vinales, Cayo Jutías 5. rész - Trinidad, Playa Ancón, Topes de Collantes
Összefoglaló Kubáról 3. rész - Guamá, Playa Larga 6. rész- Varadero

Pont egy hónap múlva indulunk Kubába, az egyik legfontosabb bakancslistás pontot kipipálni :) A Lonely Planet útikönyvet már majdnem kivégeztem és sok fórumot is végigböngésztem, de még így is rengeteg kérdőjel van elég sok mindennel kapcsolatban. Valószínűleg sodródunk majd amerre éppen sikerül eljutni a friss, egy hónapos spanyol nyelvtudásommal :Pimages-of-appreciation-the-cuban-revolution-orlando-espinosa.jpg

Útiterv

Szállást csak Havannába foglalunk előre, ezért ha nem sikerülne egyik pontból a másikba eljutni, vagy esetleg többet/kevesebbet szeretnénk egy helyen eltölteni, a beosztás tetszés szerint módosulhat. 15 teljes napunk van, az biztos, hogy Havannában kezdünk és ide térünk vissza. A következő helyeket szeretnénk megnézni: Havanna, Soroa, Las Terrazas, Vinales, Playa Jútias (vagy a környéken valamelyik strand), Guamá (krokodilok, indián falu), Disznó-öböl (Playa Larga, Playa Girón, snorkelezés, flamingók), Cienfuegos, Trinidad, Trinidad melletti nemzeti parkban vízesések, Playa Ancón, a végén Cayo Santa Maria. Cayo Coco-t elvileg nagyon megtépázta Irma, pedig a képeken az is gyönyörű. Santa Clara és Varadero még gondolkodás tárgya.

Szállás

Casa particular nevű helyeken fogunk megszállni, ahol a helyiek adnak ki 1-1 szobát 15-45 CUC áron, bőséges reggelit lehet kérni 5 CUC-ért, vacsit 10-15 CUC-ért. Az első szállást le kell foglalni, mert kérhetik az országba lépéskor, de a többit nem kell előre. Mivel nincs internet úgy általában, nincs neten fent a szállások többsége. Tőlük kell segítséget kérni, csak meg kell mondani h hova akarunk menni és intézik a következő szállást. Hát majd kiderül. A házakra, ahol van kibérelhető szoba, egy kék embléma van kívülről ráfestve, ha nem sikerülne előre foglalni, be is lehet kopogtatni és kérdezősködni. A hotelek drágák és cseppet sem autentikusak.

Közlekedés

Kocsit nem bérlünk, mert 70-80 EUR egy napra + biztosítás, és Kuba nem a szuper új autóiról híres, kivétel nélkül minden bérelt autós történetben volt egy defekt, és nem hiányzik a fél nap út mellett állás, hátha megment minket valaki.
            Van helyi busz, a Viazul, ez minden főbb várost összeköt, előre kell jegyet foglalni és hamarabb kimenni indulás előtt érvényesíteni. Ez is kevés, mert mi ezen kívüli helyekre is el szeretnénk jutni.
www.viazul.com
            A taxi collectivo olyan taxi, ami akkor indul, ha tele van, ha nincs tele akár több órát is kell várakozni, amíg összegyűlik annyi ember, akikkel halálra zsúfolhatják az autót. Kicsit drágább, mint a busz, de háztól házig visz.
            Van rendes taxi, egészen európai árú, valami gazdaságosabb megoldás kéne. Lehet bérelni egész napra sofőrt autóval, hát az se annyiba kerül, mint Balin.
            Még sosem stoppoltunk, most egész biztosan megpróbáljuk, de állítólag nem nagyon szabad a helyieknek stoppoló turistákat felszedni, majd meglátjuk.
            A vonat mindenki szerint katasztrófa a menetrend teljes hiányával, inkább kihagynánk.
            A helyieknek való buszra mi nem szállhatunk fel.
            Vannak még helyi utazási irodák, akik szerveznek utakat, interneten szintén nem annyira találhatók meg, a helyszínen olcsóbbak is. Meglátjuk árban mennyire éri meg, lehet, hogy egyes helyekre célszerűbb szervezetten menni, pl. A Disznó-öbölbe.

Étel, ital

A széntabletta kéznél lesz, csak reménykedünk, hogy nem adnak ásványvíznek nevezett palackozott csapvizet méregdrágán. Persze a híres koktélokat ki nem hagynánk, majd kiderül milyen származású jégkockát raknak bele. A rum majdnem a vízzel van egy árban, egy kis gyomorerősítő időnként le fog csusszanni.
            A boltok kínálata erősen szegényes, nem lehet low budget hátizsákos módon úgy spórolni, mint más országokban. Havannában vannak utcai árusok, ahol pizzát, hamburgert és hasonló street foodot lehet venni néhány helyi peso-ért, a minőségük állítólag elég silány. Vannak talpon állós étkezdék, ahol szintén nem nagy a kínálat, de itt a helyiek is esznek, helyi pénzen lehet nagyon olcsón, tűrhető minőségű főtt kajához jutni. Az állami éttermek olcsóbbak, a magán éttermek sokkal drágábbak, de a több pénzért cserébe itt már minőségre is számíthatunk. Az olcsóbb éttermekben 5-10 CUC a főétel. Havannában tehát nem fogunk éhen halni, a vidéki falvakban pedig ha nem találnánk megfelelő árú vagy minőségű ételt, a szálláson kérhetünk a házinénitől reggelit és vacsorát, ebédre pedig befalunk a jó kis trópusi gyümölcsökből.
            Kuba gasztronómiájáról pozitív véleményt sehol nem olvastam, két hétig fűszer nélküli babos rizst fogunk enni. Mindenben nagyon sok az olaj és a cukor, trópusi országhoz képest nagyon kevés gyümölcsöt és zöldséget esznek a főételekben. Az országban kávét sem sokat termelnek, valószínűleg nem fogunk olasz minőséget találni sehol sem.viva-cuba.jpg

Pénz

Eurót viszünk, amit jobban váltanak, az amerikai dollárra 10% külön adót számolnak fel. Helyi pénzt csak Kubában lehet váltani. A bankkártyát nagyon kevés helyen fogadják el, a Mastercard-ot sehol, természetesen nekünk csak az van, a biztonság kedvéért még be kéne szerezni Visa kártyát. Kettős pénznem van, a helyi kubai peso (CUP) és a turisták számára kitalált kubai konvertibilis peso (CUC), 1 CUC=25 CUP. Turista dolgokat, belépőjegyet, ajándéktárgyat, buszjegyet, szállást csak CUC-cal lehet fizetni, piacon, boltban lehet CUP-pal is, ezért ajánlatos kis mennyiségű CUP-ot is szerezni helyiektől, azzal sokkal kevesebbe kerülnek a dolgok (ki van írva az ár, hogy 5 CUC vagy 5 CUP, ha rendelkezünk helyi pénzzel, huszonötöde az ár)

Időjárás

Októbertől áprilisig tél van, ami csak annyit jelent, hogy nem esik az eső és kellemes 25°C körüli hőmérsékletre számíthatunk. Májustól kezdve nagyon meleg van, szeptember-október környékén jönnek a hurrikánok is és sok a csapadék.cuba-art.jpg

Vízum

Itt lehet igényelni, kell hozzá oda-vissza kinyomtatott repülőjegy, útlevél, ami legalább hat hónapig érvényes, kitöltött formanyomtatvány, 22 EUR készpénz. Odamegyünk, és már kész is van, 30 napig lehet vele az országban tartózkodni, sajnos annyit nem fogunk.

Internet

Wifi az bizony nem olyan módon van, amit már megszoktunk. Akár órákig kell sorban állni az ETECSA boltokban, ahol egy óra internetezésre alkalmas kártyát 1-2 CUC-ért lehet venni. Le kell kaparni, és a rajta lévő kóddal kell bejelentkezni egy oldalon, figyelni kell, hogy kijelentkezni is ugyanúgy kell. Városokban a tereken vannak ilyen wifi pontok, illetve menőbb hotelekben, de ott drágább. Könnyen felismerni ezeket a helyeket, turisták magukba merülve nyomkodják a telefonjukat. A gyorsaság az olyan, mint nálunk 20 éve, életjel adásra alkalmas, de képeket inkább csak itthonról fogok mutatni.

Védőoltások

Semmi sem kötelező, mi egy éve kaptunk tetanuszt, hastífuszt, hepatitis A- és B védőoltást, ezek lefedik az ottani veszélyeket is. A Hepatitis A öt évig jó, emlékeztető oltás esetén tízig, de éppen oltóanyag hiány van az egész országban, szóval majd később emlékezünk.

Kuba egy szegény, harmadik világbeli, a szocializmusban megrekedt ország, ennek tudatával készülünk fel a hely abszurditására. Az, hogy mennyibe fog kerülni, miket nézünk meg, csak a túlélőképességünkön fog múlni, most aztán teszteljük magunkat :) Képek április elsején várhatók, amikor két hét után először fogunk internettel találkozni :)images.jpg

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.